تاریخ: بهمن 12، 1394

آیا صنعت بیمه توانایی پذیرش این حجم از نمایندگان را دارد؟

آیا صنعت بیمه توانایی پذیرش این حجم از نمایندگان را دارد؟


در حال حاضر تعداد شرکت های بیمه و در نتیجه تعداد نمایندگان در سراسر کشور به خصوص تهران افزایش چشم گیری داشته است که همگی تحت قوانین بیمه مرکزی و زیر نظر شرکت های بیمه خود در حال فعالیت هستند. تعداد زیادی از این نماینده ها همچنان از وضعیت درآمدی ناراضی هستند به طوری که گاهی پس از مدت کوتاهی از پس هزینه های راه اندازی و نگهداری دفتر نمایندگی خود برنمی آیند و آن را تعطیل می کنند. بخش عمده ای از همین نمایندگان با تصور اینکه دفتر بیمه را راه اندازی می کنم، پشت میز می نشینم و مشتریان به دفترم می آیند و بیمه می خرند به سراغ این شغل رفتند و سخت ترین مرحله ی کار را فقط گرفتن کد نمایندگی دیدند. فارغ از اینکه بیمه فروختنی است نه خریدنی. مشتری برای خرید بیمه سراغ شما نمی آید، شما باید با پیشنهادات بیمه ای و نیاز آنها به سمتشان بروید و به آنها بیمه بفروشید.

شاید ادعای بیجایی نباشد اگر بگوییم که صنعت بیمه صنعت بسیار بزرگ و در کشور ما هنوز بکر است و جای کار بسیاری دارد. فضای مناسبی است برای کسب درآمد اگر بدانید چگونه و از کجا و با چه اطلاعاتی وارد آن شوید.

اگر تبلیغ نکنید، اگر در فضای اینترنت دیده نشوید، اگر دایره ی دوستان و ارتباطات کاری را افزایش ندهید و اگر هر روز اطلاعاتتان را به روز نکنید در این صنعت موفقیتی برایتان وجود نخواهد داشت.

صنعت بیمه آنقدر بزرگ است و جا برای فعالیت دارد که به جرات می توان گفت این تعداد نماینده برای این بازار کم است اما مشکل اینجاست بیشتر نماینده ها روی رشته های سهل الوصول با آورده های خرد و ناچیز تمرکز کرده اند و به دلایلی چند از جمله عدم آگاهی در مورد رشته های دیگر، نداشتن پیشنهاد مناسب برای صاحبان مشاغل مختلف و البته عدم ریسک پذیری در رشته هایی فعالیت می کنند که مردم بالاجبار موظف به خرید بیمه هستند از جمله ثالث. همین امر یعنی صرف نکردن انرژی برای قرار گرفتن در بازارهای سودآور و نیاز به کارشناس مجرب بیمه و تاکیدا عدم تبلیغات موثر و مناسب برای شناخته شدن در این صنعت، بازار کوچکی برایشان ساخته است که با افزایش تعداد نمایندگان هر روز بازارشان تنگ تر می شود و ناراضی تر از روز پیش.

 

نمایندگان ناراضی چه می گویند؟

جملات و مکالمه های آشنای نمایندگان ناراضی را شما هم شنیده اید. یکی از آشناترین آنها:

"بازاریاب خوب می خواهم. سراغ داری؟ نه. ندارم. اگر داشتم که حتما استخدام می کردم."

نماینده ها قبل از نماینده شدن باید بازاریابی را خوب بدانند تا ابتدا بتوانند بازار خود را بسازند و پس از ثبات محدوده ی فعالیتشان بخشی از فعالیت توسعه ی بازارشان را به بازاریاب بسپارند. بازاریاب اگر بداند بیش از نماینده اطلاعات دارد و هست و بود و درآمد نماینده وابسته است به وی، تا جایی که بتواند درصد و پورسانت را افزایش می دهد. با این اوضاع حتی با جذب بازاریاب هم درآمد نماینده افزایشی نخواهد داشت جز اینکه برای بازاریاب شغل پردرآمدی ایجاد کرده است.

یا جمله ی دیگر اینکه :

"من هزینه زیادی برای تبلیغات صرف کرده ام اما نتیجه نداشت. تبلیغ هم به درد نمی خورد."

برای چه بازاری تبلیغ کرده اید؟ مخاطبانتان چه کسانی بوده اند؟ در چه و مکانی تبلیغ کرده اید؟ رسانه ی تبلیغاتی شما چه بوده؟ چه میزان و در چه بازه ی زمانی تبلیغات را تکرار کرده اید؟ و ... همه اینها سوالاتی است که برای انجام تبلیغات باید از خودتان بپرسید. پاسخ شما به این سوالات باعث می شود در انتخاب رسانه تبلیغی، مقدار، نوع، زمان و مکان و دیگر عوامل موثر در موفقیت تبلیغات بیشتر دقت کنید و نتیجه ی بهتری از کارتان بگیرید.

جملاتی از این دست بین نمایندگان رد و بدل می شود اما مهم این است که کمتر نماینده ای به حل ریشه ای آنها می پردازد. اگر می خواهید نماینده ی موفقی باشید یک راه بیشتر ندارید، تغییر دیدگاه و هدف مند نمودن و تغییر روش فعالیت.

عارضه یابی فعالیت ها و نحوه ی اداره دفتر کارمشکلی است و بهتر از کسانی که در این زمینه تخصص دارند استفاده شود که در این حوزه ایشر یک راه حل است و می تواند کارشناسان را به نمایندگان بیمه متصل کند اما برای انجام بررسی اولیه ی وضعیت هر نماینده بهتر است تمام فعالیت های کاری خود را فهرست کند که عملا در دو دسته قرار می گیرند. فعالیت های موفق و فعالیت های ناموفق. فعالیت های موفق و موثر را ادامه دهید اما فعالیت های ناموفق را پاک نکنید. دوباره بررسی کنید و عوامل شکست را بیابید. در طرح ریزی و برنامه های جدید این عوامل باید حذف شود تا فعالیت های جدید دچار شکست نشوند.

 

نتیجه

نمایندگی بیمه شغل و راحت بی دردسری نیست اما وقتی متخصص بیمه شوید جایگاه مناسبی در این صنعت می یابید. بیمه از کمبود کارشناس و متخصص رنج می برد و بازار بیمه سهم نمایندگانی است که در این میان اطلاعات خود را افزایش می دهند و در رشته ی بیمه ای مورد فعالیت خود متخصص هستند.

نارضایتی بخشی از نمایندگان از نبود بازار و کمبود مشتری دلیل بر عدم توانایی پذیرش این حجم از نمایندگان در صنعت بیمه نیست بلکه استفاده از راهکارهای مناسب، استفاده از ابزار مناسب تبلیغاتی برای شناخته شدن، همفکری با مشاوران این حوزه و حضور با آگاهی در هر شغلی می تواند موفقیت را تضمین کند. 

اگر در خصوص این مطلب و بازارسازی برای نمایندگی خود سوال دارید از ایشر بپرسید. پاسخگوی شما هستیم.

 

 

منبع www.esure.ir

در هر لحظه و از هر طریق در دسترس هستیم